cukier – czy rzeczywiście nam szkodzi?

Mam nadzieję, że jesteście świadomi tego, że cukier dodawany jest niemal do każdego kupowanego przez nas produktu. Doszło nawet do tego, że jedzenie cukru stało się regularną czynnością wielu ludzi każdego dnia, dlatego nawet zjedzenie małego batonika, czy dodanie łyżeczki cukru do naszej porannej kawy ma wielkie znaczenie.

Jednym z powodów, dla których spożywanie cukru jest tak szkodliwe dla naszego życia, jest brak jakichkolwiek wartości odżywczych. Nie ma w nim zdrowych tłuszczów, protein, enzymów, witamin, ma za to puste kalorie, które są bardzo szybko przyswajane przez nasze ciała i powoduje wzrost cukru we krwi.

Do czego jeszcze spożywanie cukru prowadzi?

1. Cukrzyca typu 2

Kiedyś nazywana była cukrzycą dorosłych, teraz występuje nawet u dzieci i nastolatków… Jest to choroba nabyta przez m.in. brak aktywności fizycznej i zbyt duże spożycie węglowodanów prostych.

Czym są węglowodany?

Węglowodany to składniki odżywcze, które są niezbędne naszemu organizmowi do codziennego funkcjonowania. Dzielimy je na proste i złożone.


– Proste (monosacharydy) składają się z najmniejszych cząsteczek. I tutaj przykładem węglowodanów prostych jest sacharoza, czyli cukier w cukierniczce. Te cukry przyswajane są przez nasz organizm najszybciej. Najwięcej tych cukrów zatem zawierają: słodycze, soki, dżemy, owoce, mąka i przetwory pszenne.

– Złożone (polisacharydy) są to większe cząsteczki, które powstają z tych mniejszych – prostych. Są one trawione przez nasz organizm dłużej, dają uczucie sytości ze względu na zawarty w produktach błonnik, posiadają też więcej składników mineralnych i witamin. Najwięcej możemy ich znaleźć w: kaszach, produktach razowych, nasionach roślin strączkowych, płatkach zbożowych, żytnich, owsianych czy w brązowym ryżu.

Węglowodanów nie trzeba się bać, trzeba tylko wybierać je z głową i nie przesadzać z ich ilością. 🙂

2. Hiperinsulinizm, czyli stan przed cukrzycą, a w następstwie insulinoodporność. Występuje nawet u młodych, szczupłych i aktywnych fizycznie osób, które niestety nie żywią się prawidłowo.

3. Zaburzenia flory bakteryjnej w jelitach.

Wszyscy wiemy, że jelita są jednym z ważniejszych organów, o które musimy zadbać. To właśnie tam przenikają do krwiobiegu wszystkie wartości odżywcze. Tam też ma swój początek nasz system odpornościowy.

4. Nadwaga i otyłość.

5. Choroby układu krążenia.

6. Zmiany hormonalne.

7. Wzrost prawdopodobieństwa zachorowania na nowotwory.

Z badań możemy dowiedzieć się, że to właśnie nieprawidłowe odżywianie się i cukier są jednym z głównych powodów zachorowań na raka.

8. Zaburzenia odczuwania głodu i sytości.

9. Rozregulowanie rytmu wypróżnień.

10. Nasilenie objawów zgagi i wrzodów żołądka.

11. Zaburzenia pracy wątroby.

12. Braki odpowiednich witamin i minerałów w organizmie.

13. Problemy z koncentracją, senność, nadpobudliwość.

14. Zaburzenia nastroju, depresja.

15. Zaburzenia odczuwania smaku.

16. Próchnica zębów.

17. Pogorszenie stanu cery.

Co u mnie jest prawdziwą zmorą, ale mam już na to sposób!

Mam nadzieję, że powyższa lista daje do myślenia. Niestety cukru spożywamy dużo więcej, niż potrzebuje nasz organizm. Co gorsza… producenci chcą zastąpić cukier tańszymi odpowiednikami! Więc jeśli sięgasz po Coca Cola Zero, bądź Light, wiedz, że sięgasz po jeszcze gorszą (o zgrozo!) opcję, w której cukier został zastąpiony:

– syropem glukozowo – fruktozowym,

– syropem kukurydzianym,

– bądź jakimś innym słodzikiem.

Podsumowując: cukier – słodycze, to:

– produkty pozbawione wartości odżywczych,

– źródło pustych kalorii,

– źródło cukrów prostych,

– źródło złej jakości tłuszczy,

– źródło konserwantów,

– produkty hamujące przyswajanie ważnych pierwiastków takich jak wapń czy magnez.

Mam nadzieję, że dałam Wam do myślenia! Niebawem na stronie pojawi się wpis – jak odrzucić cukier ze swojej diety. W razie jakichkolwiek pytań – zapraszam!