jak odstawić cukier z diety? – kilka porad

Teraz kiedy Cię już trochę przestraszyłam i zaczynasz się zastanawiać jak wytrzymasz tydzień bez ulubionego batonika – nie panikuj! Odrzucenie cukru z diety często przysparza nam wielu problemów, ponieważ jest bardzo uzależniający dla naszego mózgu – działa jak narkotyk. Jednak jest na to recepta!

Przedstawiam Wam kilka pomysłów i rad, które pozwolą Wam łatwo i powoli odstawić cukier z diety.

1. Zrób porządek w domu i w miejscu pracy.

Zapakuj wszystkie słodkie przekąski i cukier w cukierniczce i wynieś je z domu. Zrób z nimi co chcesz, najważniejsze jest to, by ich nie zjadać, a zwyczajnie się pozbyć! 🙂 Dobrze by było, gdyby najbliżsi nie mieli możliwości zajadać się słodkim w Twoim otoczeniu, bo oczywiste jest to, że będzie Ci ciężko wytrzymać, a taki detoks dobrze zrobi całej rodzinie.

Zobaczysz, że każda potrawa będzie smakowała inaczej, a po jakimś czasie smak się wyostrzy i to, co wcześniej wydawało się mdłe, teraz zacznie być bardziej wyraziste. Jeśli coś wcześniej Ci smakowało, a po odstawieniu cukru przestało, jest to oznaka, że smakował Ci cukier…

2. Asertywność.

Wiem, że wielu z nas ma problemy z powiedzeniem NIE. Sama ciągle się tego uczę, bo jeśli chodzi o jedzenie, to niestety, ale uwielbiam smakować. Grunt to wiedzieć na co możemy sobie pozwolić i nie przekraczać tej granicy, bo wiadomo jak to się kończy… albo niepohamowaną lawiną objadania się, albo gigantycznymi wyrzutami sumienia!

3. Robiąc zakupy sprawdzaj skład produktu i tabele.

Na początku to może wydawać się czasochłonne, ale kiedy już wiesz czego masz szukać i na co zwracać uwagę, to stanie się to dla Ciebie prostą, codzienną czynnością.

Jeżeli na etykiecie cukier jest na pierwszym miejscu, to oznacza, że jest go w produkcie najwięcej. Składniki zawsze poukładane są od największej jego ilości w produkcie do najmniejszej. Co więcej, zwracaj uwagę na tabelkę. Mi ona zawsze (!!!) pomaga w podjęciu decyzji. Sprawdzam w tabeli ‚węglowodany’ – to liczba węglowodanów złożonych i prostych, czyli tych lepszych i gorszych. Poniżej znajdziesz pozycję ‚w tym cukry’ – jest to liczba węglowodanów prostych, czyli tych których chcemy uniknąć. Jeśli obie wartości mają taką samą liczbę, oznacza, że w produkcie jest sam cukier prosty…

Ja zawsze przeliczam to sobie na łyżeczki.

1 łyżeczka cukru to około 5g.

Zawiera ona 20 kcal!!!Najczęściej zdarza się, że patrzę na produkt z niedowierzaniem, bo przecież jak w szklance napoju może być aż 7 łyżeczek cukru, albo w małym kawałku ciasta około 20?!

4. Zapamiętaj te nazwy.

Mówiąc o sprawdzaniu etykiet, dobrze jest wiedzieć, że producenci ukrywają cukier pod innymi nazwami:

– syrop kukurydziany,

– syrop glukozowo – fruktozowy,

– melasa,

– syrop z trzciny cukrowej,

– sacharoza,

– syrop ryżowy.

Jeśli dany produkt zawiera więcej niż jeden z powyższych słodzików, to wiedz, że cukier może znaleźć się na szczycie składników w nim występujących.

5. Na początku szukaj zamienników.

Cukier jest bardzo uzależniającą substancją i jej nagłe odstawienie może być prawdziwym szokiem dla naszego organizmu i wielkim stresem dla mózgu. Możemy zacząć się źle czuć. Ja po natychmiastowym odstawieniu nie miałam na nic energii, zaczęłam mieć problemy z pamięcią, byłam ciągle głodna i zmęczona. Dobrze jest w takim wypadku znaleźć zdrowe zamienniki, dzięki którym przetrwamy ten detoks z przyjemnością. Pamiętajcie jednak, że mimo iż zamienniki są zdrowe, nie należy przesadzać ze zjadaną ilością.

6. Nie oszukuj!

Nie zawsze kupując produkt Light, Zero, czy 0 kalorii masz pewność, że nie ma on cukru. W większości przypadków zawiera on tak samo dużo słodzików i w dodatku ich chemicznych odpowiedników, by wzbogacić smak. Jeśli czujesz ochotę na słodkie – wybierz po prostu owoc, a na super okazje możecie wypróbować któryś z przepisów ze strony. Są proste, zdrowe i w końcu będziecie mieli wpływ na to, co pojawi się na Waszym talerzu.

7. Nie jesteś śmietnikiem!

Staraj się jeść regularnie, bo tylko dzięki temu unikniesz sytuacji, w której Twoje ciało będzie potrzebowało dawki energii i pierwsze co podpowie Ci Twój mózg, będzie ochotą na słodkie! Glukoza jest głównym paliwem dla mózgu, zatem jest ona potrzebna, ale tylko w małych, regularnych porcjach i równych dawkach!

Glukozę znajdziemy np. w owocach, miodzie, kaszach, pieczywie razowym. Pamiętajcie tylko, że owoce traktowane są jak zdrowsze słodycze, dlatego nie przesadzajmy z ich ilością.
Owoców suszonych jesteśmy w stanie zjeść więcej ze względu na to, że została z nich odparowana woda, więc są zwyczajnie mniejsze. Pamiętajcie więc, że jedna suszona śliwka, to tyle samo co świeża!

8. Nawadniaj się!

Wszyscy dobrze wiemy, jak ważne jest prawidłowe nawadnianie się. Wypijam około 2 litrów wody dziennie. Co daje nam woda?

– skóra staje się promienna,

– poprawia metabolizm,

– usuwa toksyny,

– zapobiega chorobom nerek,

– reguluje temperaturę ciała,

– zapobiega zaparciom,

– dodaje energii,

– orzeźwia,

– odchudza,

– i wiele, wiele innych pozytywów!

Detoks cukrowy już za Tobą? Podziel się wrażeniami i swoimi radami!